Med kjærlighet og respekt for språket
Av og til kan man høre noen si at norsk er et fattig språk. Når man teller ord og sammenlikner med andre språk, kan det hende at norsk har færre ord enn store verdensspråk som for eksempel engelsk og spansk. Norsk kan kanskje også komme til kort om man sammenligner språket med urgamle språk som snakkes av veldig store folkegrupper rundt om i store deler av verden – som for eksempel kinesisk, arabisk og persisk. Men selv om norsk ikke har den samme ordmengden og den tunge språkhistorien som andre språk, mener vi likevel at det er feil å benevne norsk som et fattig språk. Det norske språket har en stor ordrikdom, og det er ekstremt mange nyanser i språket. Idiomatiske uttrykk florerer, og verbuttrykk kan man finne i overflod. Dialektene blomstrer, og den komplekse språkhistorien har satt dype spor. Den norske uttalen er særegen, og det muntlige språket har et vell av variasjoner og et stort mangfold. Vi mener derfor at det norske språket i seg selv naturligvis ikke er fattig. Det kan imidlertid hende at språkbrukerne selv innimellom bidrar til at man opplever det norske språket som fattig. Om vi språkbrukere ikke aktivt løfter fram ordrikdommen og bevisst bruker mange ulike ord, kan kanskje språket framstå som nøkternt og «enkelt». Hvis man ikke legger vekt på å aktivt tilegne seg og jobbe for å beherske bredden i språket, kan det hende at man selv bidrar til at språkfattigdom kan feste seg. I tillegg finnes det et annet aspekt ved en mulig språkfattigdom i Norge. Vi hører av og til at folk, kanskje i forbifarten, sier til folk som lærer norsk som voksne, at de nå er «flinke nok». De er «ferdig utlært» når de er på B1-nivå eller B2-nivå. De har lært det nødvendige for å få jobb enkelte steder og for å komme inn på diverse studier, og nå trenger de verken mer kurs eller opplæring. Vi i Saramama ser litt annerledes på dette. Naturligvis gleder vi oss stort over alle som oppnår både B1-nivå og B2-nivå. Men vi tenker det er viktig å forfekte et syn der vi viser at vi ønsker at deltakere som studerer norsk, skal nå enda høyere. Målet er ikke B1 – om man har grunnlag, tid og kapasitet til å nå høyere. Målet er både B2, C1 og C2! Dette målet tar vi i Saramama på alvor. Dette viser vi gjennom å tilby kurs for den som kanskje får høre: Hvorfor skal du gå på kurs? Du er jo kjempeflink! Vi mener at denne gruppa som er «kjempeflink» og som har kommet veldig langt, også skal finne kurs der læreren klarer å finne «hullene» i språket. I tillegg må læreren finne de nødvendige metodene for å hjelpe deltakeren med å lære seg nettopp det som mangler. Det kan kanskje synes «lett» å både finne slike hull og fylle på med kunnskap der det finnes behov for det. Men faktum er at det kreves en særegen kompetanse for å avdekke mangler, kartlegge behov og nivå – og tilby materiell, undervisning og didaktiske metoder der deltakeren lærer nettopp det man ønsker å lære. I Saramama jobber vi hardt for å tilby gode tilbud til alle kursdeltakere på alle nivåer, men vi har et spesielt øye for nettopp denne nevnte gruppa som virkelig vil nå et høyt nivå i norsk. Og vi fastholder at norsk ikke er et fattig språk – men et svært rikt, fascinerende og spennende språk. Vi viser vår dype respekt for språket ved å framholde språket i all sin rikdom. Samtidig vil vi gjøre vårt beste for at den som lærer norsk, skal kunne få ta del i denne rikdommen og nå sine mål med det norske språket. Saramama vil være den veiviseren inn til rikdommen i det norske, vakre språket. Vi elsker dette spesielle, litt rare – og nokså uregelrette – språket! Bli med oss på reisen inn i det vakre, rike, norske språket!