Adjektiv

Hovedmønster for bøyning av adjektiv i ubestemt form

  1. en god bil – ei god jakke – et godt liv – gode dager
  2. en norsk mann – ei norsk dame – et norsk flagg – norske mennesker
  3. en praktisk snekker – ei praktisk bok – et praktisk menneske – praktiske klar

Men: en frisk mann – ei frisk dame – et friskt barn – friske mennesker

  • en ekte venn – ei ekte dronning – et ekte vennskap – ekte smykker
  • en vennlig lærer – ei vennlig jente – et vennlig menneske – vennlige folk
  • en blomstret bukse – ei blomstret jakke – et blomstret slips – blomstrete / blomstrede duker
  • en vakker dag – ei vakker sol – et vakkert hus – vakre strender
  • en sliten mann – ei sliten jente – et slitent menneske – slitne studenter
  • en gammel sko – ei gammel fille – et gammelt skap – gamle dorer
  • en fast jobb – ei fast hand – et fast grep – faste bestemmelser

Men: en hvit bil – ei hvit dør – et hvitt hus – hvite vegger

  1. en absurd forestilling – ei absurd framstilling – et absurd teater – absurde vitser
  2. en rosa/lilla sløyfe – ei rosa/lilla bukse – et rosa/lilla skjørt – rosa/lilla briller
  3. en grønn sko – ei grønn jakke – et grønt belte – grønne planter

Men: en viss person – ei viss dame – et visst menneske – visse dager (gjelder

også «full» og «spiss»)

  1. en blå bil – ei blå jakke – et blått skjørt – blå/blåe bukser (med -tt: fri, grå, rå, stri, ny, blå, brå, skrå, stø)

Bøyning av regelrette adjektiv i bestemt form

Bestemt form av adjektivet = flertallsformen

  1. god (regelrett): den gode dagen – de gode dagene
  2. vakker (adjektiv som ender på -er): den vakre dagen – de vakre menneskene
  3. sliten (adjektiv som ender på -en): den slitne mannen – de slitne damene
  4. gammel (adjektiv som ender på -en): den gamle boken – de gamle bøkene

Bøyning av uregelrette adjektiv

  1. annen (uregelrett): en annen dag – et annet hus – ei anna – jente – den andre dagen – de andre dagene
  2. liten (uregelrett): en liten hund – ei lita jakke – et lite hus – den lille jenta – de små jentene

Vi bøyer adjektivet i bestemt form i disse tilfellene

  1. Etter påpekende pronomen: den/denne, det/dette, de/disse: den fine stolen /

den fineste stolen.

  • Etter genitivs-s: Annes vanskelige dag / Annes vanskeligste dag.
  • Etter possessive prononomen: min/mi/mitt/mine, din/di/ditt/dine, hans/

hennes, sin/si/sitt/sine, var/vart/vare, deres, vart snille barn / vare snilleste barn.

Men: min egen bil / mine egne biler (ikke ≪min *egne bil≫ i entall = unntak).

Regelrett gradbøyning av adjektivet

Vi kan bøye de fleste adjektiv i positiv, komparativ og superlativ. Dette gjør vi

for å sammenligne: pen – penere – penest / pen – mer pen – mest pen.

Noen adjektiv må bøyes med mer og mest.

Det gjelder slike adjektiv:

praktiskmer praktiskmest praktisk-isk
kjentmer kjentmest kjentperf. part.
levendemer levendemest levendepres. part.
blomstret/blomstretemer blomstret / blomstretemest blomstret / blomstrete-et / -ete
modernemer modernemest moderne-e
prekærmer prekærmest prekær-ær
interessantmer interessantmest interessantlange adj.
fleksibelmer fleksibelmest fleksibelinternasjonale adj.

Uregelrett gradbøyning av adjektivet

PositivKomparativSuperlativ
færrefærrest
gammeleldreeldst
godbedrebest
langlengrelengst
litenmindreminst
mangeflereflest
storstørrestørst
tungtyngretyngst
ungyngreyngst
vondverre/vondereverst/vondest

Gradbøyning ved aller, enda og enn

  1. Hun tok fram sin aller fineste kjole. (aller + superlativ)
  2. Dette blir en enda morsommere tekst. (enda + komparativ)
  3. Dette var gøyere enn igår. (komparativ + enn).

Eksempler på adjektiv som brukes som substantiv / substantiverte adjektiv

Vi kan i teorien bruke alle adjektiv som substantiv, men det er noen som brukes

oftere enn andre (for eksempel de unge / de gamle).

en ansattden ansattemange ansattede ansatte
en kristenden kristnemange kristnede kristne
en gammelden gamlemange gamlede gamle
en lærdden lærdemange lærdede lærde
en tillitsvalgtden tillitsvalgtemange tillitsvalgtede tillitsvalgte
en ungden ungemange ungede unge
en blindden blindemange blindede blinde
en innfødtden innfødtemange innfødtede innfødte
en uføretrygdetden uføretrygdede / den uføretrygdetemange uføretrygdede / den uføretrygdetede uføretrygdede / de uføretrygdete
en overordnetden overordnede / den overordnetemange overordnede / den overordnetede overordnede / de overordnete

Merk: Når det substantiverte adjektivet kommer fra et regelrett verb i gruppe 1 (som slutter på -et), har man to bøyningsformer i bestemt form og flertall, nemlig -ete og -ede: uføretrygdete/uføretrygdede. Det er vanligst å bruke formen -ede: uføretrygdede.

Oversikt over de vanligste endelsene til et adjektiv

Endelse på adjektivetAdjektivSubstantivVerb
Forskjellig fra verbet og substantivetgladgledeglede
Uten endelsevarmvarmevarme
-liglivlig; leveliglivleve
-skspanskspanjol
-iskkritiskkritikkkritisere
-somstrevsomstrevstreve
-fullforståelsesfullforståelseforstå
-løshjelpeløshjelphjelpe
-frigjestfrigjestgjeste
-barbrukbarbruk; brukerbruke
-ivproduktivproduktprodusere
-aktigløgnaktigløgn; løgnerlyve
-messigrettmessig
-atlivatlivleve
-elsvimmelsvimmelhetsvimle
-enmodenmodenhetmodnes; modne
-ertappertapperhet
-etekrangletekrangelkrangle
-endedansendedansdanse
-et (perf. part.)forandretforandringforandre
-t (perf. part.)bruktbruk; brukerbruke
Sett inn riktig form av adjektivet
  1. Hvorfor velger du alltid å gå den (lang) _________ veien av alle? Jeg liker bedre å ta (kort) __________ veien av alle.
  2. Hun går med et (kort) _________ skjørt laget i et (tynn) ________ stoff selv om det er (kald) _______.
  3. Jeg vil gjerne ha et (rød) ________ eple. (rød) ________ epler er det jeg liker best. I Sør-Afrika fant jeg (rød) _________ eplene jeg har sett noen gang.
  4. Jeg vil ha (blå) ______ ballonger på min bursdag. De (lyseblå) ________ ballongene med (liten) _______ gullprikker er (festlig) _________ ballene av alle.
  5. Hun liker å gå med (stor) ________ klær i mange ulike (lilla) _______ nyanser og sjatteringer.
  6. De har et (god) ________ tilbud på butikken i dag. Alle disse (god) ________ tilbudene vil være over på mandag. Vi må slå til nå!
  7. Jo, men jeg har sett enda (god) __________ tilbud på en (annen) ________ butikk. Mange av de (annen) _________ butikkene du ikke går på, har faktisk mye (god) __________ tilbud enn de du forteller meg om.
  8. Vi må gå til et (annen) _________ klasserom. Det er veldig (travel) _________ på skolen i dag. Hvorfor er det så mange (travel) ________ mennesker her?
  9. Jeg står og ser på et (gammel) ______ tre. Jeg elsker (gammel) _______ trær. Tenk på alt det slike (vakker) _________ trær har sett og hørt!
  10. Min (sliten) ________ mor fortsetter alltid å jobbe. Andre (sliten) _________ mødre ville kanskje ha gitt opp lenge før henne.
  11. Kunne du lukke det (åpen) ______ vinduet? Et (åpen) _______ vindu midt på vinteren gjør meg kald.
  12. Det er trist å se de (vissen) ________ rosene. En (vissen) ________ rose betyr kanskje en (tapt) _________ kjærlighet.
  13. Jeg har lenge stått og sett på det (liten) ________ barnet som forsøker å få kontakt med sin (fjern) _______ mamma. Hvorfor kan hun ikke høre på sin (liten) __________ gutt?
  14. Hvilke (annen) ________ bekymringer har du i tillegg til de (økonomisk) __________ bekymringene? Er du redd for framtidens (plutselig) _________ utfordringer?
  15. Annas aller (god) ________ venninne kom ut for en (trist) _________ ulykke i går. Anna ser på de (profesjonell) ________ sykepleierne med et (forskremt) ____________. Det (redd) ________ blikket hennes forteller hva hun føler inni seg.

Similar Posts

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *